Raleighvallen en Voltsberg, Gosterie en veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Mocking - WaarBenJij.nu Raleighvallen en Voltsberg, Gosterie en veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Mocking - WaarBenJij.nu

Raleighvallen en Voltsberg, Gosterie en veel meer!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

28 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve iedereen!!!
Hier ben ik weer, het heeft even mogen duren, maar ik heb jullie dan nu ook wel echt mega veel te vertellen. Zoals jullie waarschijnlijk al wel begrepen ben ik vorig weekend toch mee op trip geweest, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Het was echt geweldig. Vrijdag de 17e moesten we al om 7uur verzamelen, maar voordat je daadwerkelijk Paramaribo uitrijdt, gaat er nog wel een uurtje overeen, maarja heb je wel tijd om ff wakker te worden. Eerst hadden we een busrit van ongeveer 2 uur, het heftige hobbegebonk over de bauxietwegen waren weer aanwezig, toch geeft dat een erg avontuurlijk gevoel en kan ik ervan genieten dat er af en toe tassen op me vallen en we zelf een meter omhoog schieten:) Na de rit kwamen we aan bij Boskamp waar we overgingen op de korjaal. We hoorden toen pas dat we een rit van 6uur gingen maken. Pffff in een korjaal sjezen over de rivier is echt heel erg leuk, maar 6uur is echt mega lang. Je zit op een houten plankje, we zaten met zn 3en naast elkaar gepropt en op een gegeven moment weet je echt niet meer hoe je moet zitten. Gelukkig hadden we wel even een lunchstop bij Witagron en gingen we lekker nasi met kip eten. Als je in Suriname op trip gaat, eet je eigenlijk alleen maar rijst met kip hahaha. Na 6 uur kwamen we dan eindelijk aan bij Fungie-eiland! Een eilandje met meerdere huisjes en omringd door de raileighvallen (stroomversnellingen) waar we dan ook meteen in doken nadat we onze spullen in het huisje hadden gegooid.
De gids had zijn keyboard meegenomen en vond het zo leuk om te spelen dat we 4 dagen lang in de muziek hebben gezeten. Was leuk, maar hij deed zo vaak hetzelfde nummer, dat we er af en toe een beetje leip van werden. Ma en pa ik begrijp nu wat jullie hebben doorgemaakt! hahahah. Nee hoor, het bracht wel sfeer.
De volgende dag was de tocht der tochten!!! Namelijk de Voltsberg beklimmen. We vertrokken rond 8 uur. Het was eerst een wandeling door de jungle van 2,5 uur totdat we aan de grond van de berg stonden. De wandeling was echt super mooi. Ik vind het zo gaaf om door de jungle te lopen en af en toe verhalen te horen van de gids. Het was ook echt een avontuur, soms moest je 5 meter over een boomstam lopen over het water heen en had je een soort van liaan om je aan vast te houden. Ik zag mezelf al in het water belanden, met mijn gebrekkige evenwicht, maar het is allemaal goedgekomen:) hahahah. We hebben in totaal 4 verschillende soorten apen gezien, zo mooi! Verder waren we iets te luidruchtig geloof ik, want we hebben de boskonijnen misgelopen, omdat we zo hard met elkaar aan het praten waren. Maarja we vonden 2,5 uur onze mond dicht houden ook weer zo wat:) Ik moest zo hard lachen trouwens, want elke keer als ik aan de gids vroeg he wat is dat voor eenbeest, dan was het of een bosvogel, boskonijn of bosspin. Oftewel overal plakken ze bos voor hahahah.
Wat ook erg grappig was, manon en ik moesten nog plassen voordat we de berg gingen beklimmen, dus de gids zei ow ja dan moeten we ff weer terug de bossen in. Dan graaf ik een kuil voor jullie. Wij keken mekaar aan van een kuil? We hoeven alleen maar te plassen hoor gids. Nee maar dat was veel hygienischer. Wij ok, dan graaf je een kuil voor ons. Eerst gingen we weer 10 min terug lopen voordat hij een kuil ging graven en toen zei hij van ja ga daar maar zitten, toen zeiden we moeten we na elkaar in dat gat plassen? Zei hij als je alleen moet plassen mag je gewoon overal:O whahahahaha wij allebei keihard lachen, hallo wij zeiden net 10x dat we alleen maar moesten plassen, hahha. Achja ;)
Nou na een bostocht kwamen we onderaan de Voltsberg. Echt toen ik hem zag dacht ik echt, nou sorry hoor, maar het is echt onmogelijk om dit te gaan beklimmen! Toch maar proberen. Het was echt mega zwaar, het eerste stuk was in de schaduw, maar daarna liep je in de zon de granietberg op. Er stonden nauwelijks planten of iets, dus je kon je ook nergens aan vast grijpen. In de bloedhitte klommen we dus een mega stijle berg op waarbij je echt met handen en voeten moest klimmen. Maar Jeeh ik heb het gered, ik was wel duizelig toen ik eenmaal boven was, maar het uitzicht was echt zoo mooi! Zie de fotos:) We hebben bovenop gelunchd en even bijgekomen! De terugweg was eigenlijk veel enger, want toen moest je stijl naar beneden terwijl je geen houvast had en je benen al moe waren van de trip omhoog. Je had ook echt het gevoel van als ik nu een misstap zet lig ik beneden aan de berg en komt mijn graf hier ook bovenop de berg. (er lagen namelijk iets van 5 graven ofzo). Gelukkig viel het allemaal mee. En konden we allemaal veilig aan de 2,5 uur terug door de jungle tour beginnen. Ik geloof dat we op de terugweg nog sneller liepen dan de heenweg, we sjeesde echt door de bossen heen, hahaha! Op de terugweg stopten we even langs een waterval, waar je in kon duiken! En daarna gingen we weer lekker de raleighvallen induiken.
Wat ook heel gaaf was, was dat we met zwemvesten om eerst over de rotsen gingen klimmen en daarna de stroomversnellingen in gingen springen. Dat was zo cool om te doen, je wordt helemaal mee gesleurd naar het strandje:)
Savonds waren we allemaal uitgeteld en gingen we vroeg slapen.
De volgende dag gingen we naar de moedervallen toe. Tijdens de bostocht kregen we veel uitleg over verschillende boomsoorten, planten en gingen van palmbladen een dak vlechten, was super leuk om te doen. Onze gids ging ook nog in een bloom klimmen om er een vrucht uit te halen. Was echt een mega hoge boom en hij leek net een aap, hahaha!
De moedervallen waren mooi om te zien, dat waren ook stroomversnellingen, alleen konden we daar niet in zwemmen, dus hebben we lekker op de rotsen gechild voordat we weer terug gingen naar ons eiland.
Op ons eiland waren vet veel doodshoofdsaapjes. Die zaten overal in de bomen en liepen soms door de slaapkamer heen en over de waslijn. We gingen ze lokken met banaantjes en dan komen ze de banaantjes echt uit je hand eten, was zo onwijs lief. Ik was dan ook vaak bezig met aapjes lokken en voeren :) heheh!
De dag erna gingen we alweer naar huis toe. De tijd gaat zo snel, ik vond het echt onwijs leuk om in de binnenlanden te zijn. We gingen met een vliegtuig terug vliegen naar Paramaribo. Maar het was echt een mini vliegtuig waar maar 5 mensen in pasten, waarvan 2 piloten. Dus er konden elke keer maar 3 mensen mee. En dat vliegtuig ging de hele dag op en neer vliegen, er kwam geen tweede aan.Dus wij moesten de hele dag wachten totdat we terug konden vliegen, haha echt surinaams. Het was zelfs zo dat we op dat 'vliegveld' ons en de bagage moesten wegen, omdat ze zeker moesten weten dat ze geen overbagage hadden. Dat vliegveld was gewoon een groene strook wat de landingsbaan was. Ik mocht voorin zitten naast de piloot! Hoe gaaf was dat!! Het opstijgen ging echt prima, ik vond het niet eens eng, eerder heel gaaf. Onze gids had gevraagd aan de piloot of hij een extra rondje om de Voltsberg wilde vliegen, en dat wilde hij wel!!!! Wauw! Zo gaaf om te zien waar je 2 dagen ervoor boven op hebt gestaan. Echt ongelovelijk.
Het vliegen was echt heel gaaf, uitzicht was zo mooi! We hadden wel een beetje turbulentie, maar dat vond ik niet eng! Het landen was wel raar, dat vliegtuigje maakte allemaal rare geluiden en de piloot ging elke keer aan zn stuur trekken en dan kwam dat hele stuur eruit. Maar we waren veilig geland :)

Savonds zijn we meteen de stad in gegaan omdat er een chinees feest was op het onafhankelijkheidsfeest. Die vierden de immigratie in Suriname.

Dinsdag, woensdag en donderdag (21,22 en 23) weer gewerkt. Ik vind het nog steeds erg leuk om met de kindjes daar bezig te zijn :) Soms is het een beetje lastig, zoals dat we soms niet mee mogen helpen met huiswerk maken en dat we niet meer met ze mogen spelen omdat ze dat alleen in het weekend mogen doen. Maar meestel is dat een eenmalige zeg van iemand, want de volgende keer proberen we het gewoon weer en dan zeggen ze er niks van. We blijven proberen!
Vrijdag zijn we met alle kindjes naar de dierentuin in Paramaribo geweest, het was echt mega leuk! Iedere vrijwilliger had zijn eigen groepje en daarmee gingen we de dierentuin rond en lekker spelen in de speeltuin. Het was echt leuk!
Ook de oudere kinderen bij Campagne worden steeds losser. Het was zo lief: 1 ouder kind mocht niet mee naar de dierentuin, omdat hij stout was geweest. Toen was ik met hem gaan praten om te vragen wat er was gebeurd en zo. Daarna was ik naar mevrouw geweest en vertelde dat we toch graag iedereen mee wilde hebben omdat we iedereen deze ervaring en belevenis mee wilde geven en dus vroeg ik of hij toch mee mocht. En ja hij mocht mee :) Daarna kwam hij naar me toe, gaf een knuffel en zei dank je wel :) aaaah dat vond ik zo lief!! :)

Vrijdag avond was het zo ver, toen moesten Semmie en ik afdansen voor de basis van Salsa. Ik was best een beetje zenuwachtig. Je moet namelijk alles volgen wat je partner doet. Het is niet zo van eerst doe je dit en dan doe je dat, zoals bij cha cha cha, nee nu bepaald de man wat je doet en jij moet volgen. Maar het ging goed en ik ben geslaagd :) Nu mag ik door voor semi 1 op de maandag en donderdag avond. Deze week is het trouwens salsasuri! De hele week staat in het teken van salsa, met onwijs veel feesten, dus dat wordt feesten deze week :)
Vanavond is het lichtjesfeest in Paramaribo, iets van de hindoestanen. Na het werk gaan we ook nog even kijken.

Dit weekend ben ik ook weer op trip geweest. Dit keer was de bestemming Gosterie. Dit is ook in de binnenlanden en daar werd afgelopen weekend een groot feest gegeven. De tocht er naar toe duurde niet zo lang. Daar aan gekomen gingen we eerst onze hangmatten op hangen. Ik heb er speciaal 1tje gekocht voor dit weekend, want je moest je eigen hangmat meenemen. Gelukkig werden we geholpen door een local die onze hangmatten ophing. Hij had 6 hangmatten om dezelfde paal heen gehangen die 1 spijker moest houden, nou na een paar uur was die spijker al helemaal omgebogen, haha. Wij riepen hem weer, maar volgens hem maakte dat niet uit, haha alsof die spijker daar voor niks hing. We waren ook een beetje aan het aftellen totdat iemand op de grond zou belanden, alleen Tessa viel eruit, maar dat kwam niet door de spijker :)
We hebben lekker gezwommen zaterdag terwijl de mensen bezig waren met de voorbereidingen voor het feest savonds. Het was echt primitief daar, geen licht, alleen fakkels, de kreek was de douche en de wc moest je zelf doorspoelen met emmers water erdoorheen. Na stoer om mee gemaakt te hebben! Smiddags werd de rum met cola al op tafel gezet, dus toen gingen de mensen al los. Om 9uur begon de DJ met muziek te draaien, ze draaide echt van alles, zelfs Marco Borsato. Het was zo gaaf om te dansen onder een kei heldere sterrenhemel. Ik heb me echt super vermaakt !!! Er waren snachts ook nog meer mensen gekomen, die nog moesten werken tot laat in paramaribo! Het was dus druk bezocht!! Ik lag ook pas om half 7 in mijn hangmat, toen de zon allang weer op was. De zondag was dan ook een brak dagje, lekker gezwommen en nog een savannetocht gedaan, voordat we naar huisgingen! Dat was echt mega gaaf! We zaten achterop de Pickup en sjeesden door de Savanne. We hebben vastgezeten en moesten gesleept worden, we hebben eigenlijk de hele tijd alleen de onderkant van de pickup gezien, want we moesten de hele tijd bukken, wilde je geen takken tegen je hoofd en je rug aankrijgen. Het was echt geweldig, soms schoot je ook gewoon in 1x een meter de lucht in.

Nou nu moet ik snel gaan stoppen,want de kindjes wachten op me

Ik heb weer fotos erop gezet, maar nu niet meer op mijn site, die was vol. Jullie moeten naar flickr.com gaan maar ipv suusinsurinam moet je global.hans in typen, daar staan mijn foto's!!!

Ga vooral door met reacties, vind ik leuk om te lezen!!!

Hele dikke kus en veel liefs!!!

Hoop dat met jullie alles goed gaat!!

Mos, voel je je wat beter?? Is kut he :(
Sterkte!!!
Kus!!!

  • 28 Oktober 2008 - 19:39

    Berry:

    he suus
    leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt
    de verhalen zijn ook iedere keer weer leuk om te lezen

    nog heel veel plezier verder
    groetjes

  • 28 Oktober 2008 - 20:30

    Joe:

    Hihi, toppie liefie,

    Heel leuk om te lezen dat je het zo fijn hebt, avonturen beleefd! Ik heb erg genoten van de foto's, wel jammer dat je 23 okt niet even gebeld hebt. Keep up the good stuff and don't waste time!

    Heb je mijn schoenen al ontvangen?? ;)

    Knuffje

  • 29 Oktober 2008 - 07:39

    Cindy:

    He suus! ik heb t bedacht!... let op: jij moet........columnist worden!! das leuk he :D:D
    super lief dat je me gebeld hebt gister!! mooiste verjaardagskado!!!
    Keep on doing the good stuff over there!!
    Leuk van die dierentuin!

    dag 'mama' Suus!!!

    dikke kus

  • 29 Oktober 2008 - 08:44

    Rob Wildschut:

    Hoi Susan,

    Wat een belevenissen en avontuur. Vooral dat oerwoud avontuur met alle creepies die daar leven die jij niet ziet en zij jou wel.Suriname schijnt hot te worden voor NL 2e huis bezitters. Merk je dat er veel landgenoten pas zijn komen te wonen en heb je last van de hitte of wen je daar snel aan? Rob Wildschut

  • 29 Oktober 2008 - 10:42

    Mayo:

    Heej lieffie,
    Leuk dat ik je gister weer gesproken heb! :D
    Practig verhaal joh! En de foto´s echt te gek!
    Leuk dat mijn pakketje al bij je aangekomen is..duurde het niet eens zo heel lang!
    Nou ik spreek je snel lief!
    Hou van je!
    Kussie

  • 29 Oktober 2008 - 17:49

    Hans:

    Leuk hoor lezen wat voor avonturen jij allemaal meemaakt, hoe je lekker lig te chillen in de zon en feest op fantastische party's onder de sterrenhemel.

    ALLEEN JAMMER DAT IK ER ZO STIKJALOERS VAN WORDT!

    Leuk om weer van je gehoord te hebben, groetjes Hans

  • 30 Oktober 2008 - 08:03

    Buuf:

    hoy suzanne
    fijn dat ik weer wat van je avontuur kon lezen het duurde wel lang maar zo als ik begrijp heb je het druk met van alles fijn voor je dat je er van geniet wij zijn in mierlo geweest was heel gezellig geniet van alles
    veel liefs buuf

  • 01 November 2008 - 00:57

    Joost:

    Hoi Suusje,

    Zat je verslagje net nog een keer te lezen. Toch knap dat je het allemaal zo kort en bondig neer kunt zetten!

    Het stoerste is nog dat je in drie weken salsa hebt leren dansen!

    Haar heupen dansen op het ritme,
    van dronken muzikanten..

    Liefs

  • 04 November 2008 - 08:03

    Eer:

    Hey lieffie,

    Wat een geweldig verhaal weer!! Ik lees ze in een adem uit!! Wooowww je maakt echt wel veel mee daar hoor, ben beetje jaloers!!! Hahahaha kei leuk :D Ik ga snel de foto's kijken want ben benieuwd!!

    Hou je taai wijffie!!

    Kus eertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suzanne

Actief sinds 17 Sept. 2008
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 21251

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: