TBC vrij en weer aan de slag!!:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Mocking - WaarBenJij.nu TBC vrij en weer aan de slag!!:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Mocking - WaarBenJij.nu

TBC vrij en weer aan de slag!!:)

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

19 November 2008 | Suriname, Paramaribo

He lieverds! Sorry dat het zo lang heeft geduurd dat ik weer wat heb getypt, maar ik heb het zo druk gehad, dat ik niet eens een uurtje vrij had om te gaan internetten. En sorry dat ik jullie zo lang in spanning heb laten zitten over het TBC gebeuren, maar gelukkig had mijn zus al op de site gezet dat het allemaal goed was afgelopen. Vrijdag 7/11 werd mijn mantoux prik afgelezen en de mevrouw vertelde me gelukkig dat er niks was, net als bij mijn huisgenootjes.
En blij dat we waren toen we hoorden dat we na het weekend al weer mochten beginnen! Ik had de kinderen zo gemist. En vond het ook zo lullig, omdat zij niet begrijpen waarom wij een week niet kunnen komen. In die week ben ik dan ook actief aan de slag gegaan om spulletjes voor de kinderen te kopen. Ik heb besloten om zoveel spullen als kleding en dergelijke voor ze te kopen, maar ook een deel van het geld te besteden aan uitjes, zodat de kinderen ook leuke dingen mee maken. Vorige week heb ik pyama's voor ze gekocht. Elke avond is het weer een chaos om elk kind in een geschikte pyama te krijgen, omdat er gewoon niet voldoende van zijn. Ik heb voor zowel de jongens als de meisjes nieuwe gekocht. Ze waren er erg blij mee en vroeg of ik nog meer nachthemden van de troetelbeerjtes wilden kopen :) Ook heb ik onderbroeken voor de jongens gekocht, voor de meisjes zijn net nieuwe gekocht. Op de onderbroeken stonden figuren als spiderman enzo. Ze vonden ze zo gaaf, ze gingen voor elke jongen een stoere onderbroek uitzoeken en elke keer ging de broek weer naar beneden om elkaar te laten showen welk poppetje er op stond :) hihi! Verder heb ik nog broeken en t-shirts gekocht. Die ga ik ze vrijdag geven. Aanstaande vrijdag gaan we namelijk met 15 kinderen naar de speeltuin toe en ze vinden het fantastisch als ze er mooi uit zien als ze op uitje gaan. Ik zal foto's maken van het dagje in de speeltuin, dan kunnen jullie het ook zien!
Met de oudere kinderen had ik het idee om te gaan bowlen. Dit hebben we afgelopen vrijdag gedaan. Het was echt heel leuk! Het was nog een verrassing voor ze en toen ik het aan ze vertelde gingen meteen allemaal mooie setjes met kleding klaar leggen voor iedereen, zich baden en haren kammen en mooi maken, echt zo leuk om te zien.
Op het laatste moment herinnerde een huisgenootje mij of ik wel sokken voor ze had. Daar had ik dus helemaal niet aan gedacht. De kinderen hebben geen sokken en hebben ze natuurlijk wel nodig om te bowlen. Dus ben ik smiddags nog snel 20 paar sokken gaan halen.
Het bowlen ging harstikke goed. Ik dacht eerst nog dat we misschien wel van de railingen erin moesten leggen, maar ze konden het aardig goed! En vonden het ook echt leuk, helemaal enthousiast!!Ik heb er ook foto's van gemaakt, maar die kan ik er nu nog niet opzetten dus die komen nog.
Verder heb ik nog speelgoed gekocht waar ze op het erf mee kunnen spelen. Er is nu ook een speeltoestel gebouwd, die vorige vrijwilligers hebben besteld, maar wat heel lang heeft geduurd voordat hij er daadwerkelijk stond. Nu hebben ze wat meer om mee te spelen en ze genieten er van!! Er is ook een toestel met schommels geplaatst, ook van de andere vrijwilligers, maar de schommels moeten nog komen!
Verder ga ik binnekort met een andere vrijwilliger even bespreken wat me nog meer kunnen kopen. We gaan onze krachten samen bundelen, zodat we nog meer kunnen bereiken. Ik wil zo i zo nog nieuwe schoolbekers voor ze kopen. ELke ochtend is het weer de vraag waar de bekers gebleven zijn. En als een kindje zijn beker niet kan vinden, zit hij de hele dag op school zonder drinken. Dus nieuwe schoolbekers moeten er komen!
Ik wil iedereen hierbij bedanken voor het geld wat jullie gedoneerd hebben. De kinderen zijn nu al super blij met wat ze gekregen hebben en het geld is nog niet op, dus ik hoop dat ik nog meer goed kan doen:) Super bedankt iedereen!!

Verder zal ik even wat vertellen over Huize Campagne. Momenteel zitten er rond de 40 kinderen. Maar elke dag kan het zijn dat er weer nieuwe bijkomen. Sommige kinderen zijn er vanaf hun geboorte en kennen geen ouders, sommige worden nog wel eens opgehaald door hun moeder of gaan zelf langs bij hun moeder. Maar eigenlijk is Mevrouw Campagne voor iedereen de moeder. Wij zijn nu met een ploeg van 9 mensen en draaien 3 verschillende diensten; ochtend, middag en avond. Iedere donderdag vergaderen we met alle vrijwilligers en stellen we een rooster voor de aankomende week op. In Nederland ben ik gewend om van 9 tot 6 met kinderen te werken, maar hier is dat echt niet vergelijkbaar. Het is zo veel meer intensiever dat een hele dag niet te doen is.
De ochtenddienst zorgt dat de kinderen klaar zijn om naar school te gaan. ELke ochtend komt een vrouw helpen om de kinderen te baden. Daarna zorgen wij dat ze helemaal aangekleed met de juiste schoenen en de juiste tas, met daarin brood en drinken, klaarstaan om naar school te gaan. Vervolgens brengen wij ze naar school! Daarna is er tijd om met de kleintjes te spelen. We proberen meer structuur te creeren en activiteiten aan tafel met ze te doen.
De middagploeg haalt de kinderen van school op. Daarna moeten ze baden en andere kleren aantrekken. Vervolgens komt een juf om ze huiswerkbegeleiding te geven. Hier helpen wij vaak mee mee. Verder eten ze tussen de middag warm, waarbij we helpen met eten.
De avonddienst speelt met de kinderen totdat het etenstijd is en de kinderen gaan baden. Dan doen we ze allemaal een pyama aan en gaan we met ze tandenpoetsen. Daarna proberen we zo op bed te leggen, maar dit heeft werkt niet altijd, aangezien ze er net zo makkelijk weer uitlopen. Er is geen deur in de slaapkamer en de kinderen maken elkaar natuurlijk ook gek met zn velen op een slaapkamer.
Soms weten de kinderen je wel gek te maken hoor, dan gaan ze met hun net gedouchte lichaam in het zand spelen of met pyama onder de douche staan. Maar ik kan niet echt boos op ze worden, want als ze je dan weer aankijken met een lief lachje, raakt het diep in je hart.

Ook in Suriname is Sinterklaas aangekomen:) We zagen een affiche hangen dat hij zondag 16 nov om 1700 aan zou komen. En iedereen uit het huis wilde gaan kijken! Dat maak je niet vaak mee, sinterklaas en zijn pieten verwelkomen aan de andere kant van de wereld:) Het was echt grappig! De pieten waren niet zwart, maar geschminkt met allemaal verschillende kleuren. En in Nederland hebben ze altijd zo'n muziekcorps met sinterklaasliedjes. Maar hier kwam er een surinaams 'trommelcorps' achter de sint en zijn paard aanlopen. Het was zo i zo bizar om sinterklaas op te wachten in de bloed hitte. Normaal sta ik op de waalkade met een muts op en een sjaal om, nou nu was het wel anders!:) Ook hier zal ik nog fotos aan jullie laten showen.
Ik wilde eigenlijk heel graag met de kinderen van Huize Campagne er na toe. Maar dat is gewoon niet te doen, omdat dat echt een chaos zou worden. Ik vond het echt jammer.

Ondertussen zijn er ook weer een aantal huisgenootjes naar huis. We zitten nu nog met zn 8en in huis. Volgende week gaat er weer een naar huis en dan gaat het hard. Want uiteindelijk blijven er nog maar een paar over.

Met de salsa gaat het ook goed. Ik zit nu bij semi 1. Ik vind het nog steeds erg leuk om te doen!

Aanstaande zaterdag ga ik voor een week de binnenlanen in. Ik ga de trip der trippen maken. Ik ga door het oosten van Suriname, langse Marrowijne met marrondorpen, daarna langs de inheemse dorpen en vervolgens de tebutop beklimmen:):) Oftewel een week lang genieten!!!!!!

Daarna zal ik weer een bericht posten!!

Ik ga vanavond kijken naar Surinaamse voetbal!! Het surinaamse elftal moet voetballen!! IK ben benieuwd!!!

Lieverds!!!! Tot snel!!

Hele dikke kus en bedankt voor jullie reacties!!!!


Liefs Suus





  • 19 November 2008 - 17:55

    Joe:

    Te gek Sinterklaas in Suriname..Heeft ie ook nog wat voor de kindjes in huize Campagne? Niet moeilijk om pieten te vinden in ieder geval..

    Eindelijk een wat uitgebreidere beschrijving van de activiteiten in Campagne zelf, super..

    Heel veel plezier op de trip de trippen, pas goed op jezelf en vergeet geen foto's te maken! Te druk om te internetten ;)

    Knusje

  • 19 November 2008 - 19:09

    Bianca:

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen. Die kindertjes in pyama's en spiderman-onderbroeken. Hoe gelukkig kan je ze maken met zo iets simpels. Geeft vast een fantastisch gevoel. Leuk dat je iets mee krijgt van de sint, zo ver weg en toch een beetje thuis!
    Geniet, geniet en heel stoer die trip der trippen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Heel veel liefs,
    Bianca

  • 19 November 2008 - 19:54

    Rob Wildschut:

    Hoi Suzanne,

    Intensief allemaal hoor, maar fijn dat je niets onder de leden hebt. Ik heb respect voor je inzet. De ervaring die je daat op doet kan niemand je meer afnemen. dat St Klaas gedoe lijkt me idd bizar vooral die Pieten waar sommigen in NL over menen te zeuren dat het discriminatie, neo-kolonisme (lees: rudiment van de slavernij,despotisme,etc is. Sterkte en blijf nog maar even want hier wordt het alleen maar vervelend kouder.
    Rob Wildschut

  • 19 November 2008 - 22:39

    Hans:

    Jo suusje!

    Beter dat niemand besmet is en je weer je goede werk kunt oppakken erg goed om te horen.

    Kijk weer uit naar het volgende bericht en heel veel plezier in de binnenlanden.

    Groetjes, Hans

  • 20 November 2008 - 17:44

    Stephanie Van Mourik:

    Hee Suus,

    Goed te horen dat je TBC-vrij bent! Super grappig dat ze daar ook Sinterklaas vieren maar dan met gekleurde pieten :D
    Zijn benieuwd naar je volgende verhaal over de trip der trippen!

    Liefs,
    Stephanie

  • 20 November 2008 - 18:46

    Tina:

    Ik heb weer genoten van je verhalen!

    Dikke kus Tina

  • 23 November 2008 - 12:05

    Corina Uit Tiel:

    Heej hallo collega daar in het verre paramaribo!!

    Blij te lezen dat het goed met je gaat!!! Wij hebben hier gisteren sinterklaas gehad, met paard en pieten, wel grappig dat jij ze daar ook ziet. Deze week ook met de peuters van Minoes de klas versiert met sinterklaas!! superleuk. Zoals je vast wel vermoedt wordt je hier ook wel gemist hoor, Ik zou blij zijn je weer te zien!! Ik ben echt mega trots op je dat je dit zomaar even doet, is niet echt gemakkelijk ofzo. Veel succes daar en ik verheug me al op je volgende berichtje!!

    Liefs van Corina Hoekman

  • 24 November 2008 - 07:41

    Eer:

    Heeeyyy wijffie,

    Wat boffen die kinderen toch met jou!! Ik weet zeker dat je ze alle liefde van de wereld geeft! Hihi, zo cool :D Echt top wat je allemaal voor die kinderen doet!! En leuk man die sinterklaas, lachen :D Zouden ze hier ook moeten doen met trommels :D Whahaha jammer dat de kindjes niet mee konden! Gaaf zeg dat je weer een trip gaat maken, alvast heel veel plezier en ik wacht op de foto's en op je volgende verhaal!!!

    Dikke kus eertje

  • 28 November 2008 - 11:02

    Charlotte:

    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt!
    Maar mis je wel hoor :(

    Kussiej!!!

  • 29 November 2008 - 10:54

    Michael:

    De trip der trippen, al bijna weer voorbij? Dit verhaal moeten we natuurlijk wel lezen! Houd ons niet langer in spanning en vertel!! Btw Sinterklaas heeft ook aan jou gedacht dit jaar!

    We missen je enorm maar het uiteindelijke doel is natuurlijk wel de moeite waard, niet te verwaarlozen! Heel veel liefs, knofje

  • 30 November 2008 - 13:40

    Buuf:

    hoy suzanne
    heb je weer veel gezien van de week we wachten weer op je verhaal geniet er nog van wand het zit er zo weer op voor je
    veel liefs buuf en buum

  • 30 November 2008 - 17:50

    Eva:

    Jeetje Suus! heb je nog wel tijd om ons te missen?
    Ow en t is echt k*tweer hier trouwens...:(
    Nou, blijf ervan genieten. Ben benieuwd naar je foto's!

    Liefs, Eva

  • 02 December 2008 - 08:03

    Joe:

    Oh je weet echt niet wat je mist met het heerlijke Winterweer hier in nederland! We genieten weer volop van de meest opeengehoopte prachtige wolkenspektakels, afwisselend ijs, hagel, regen of sneeuw sproeiend. Helaas is de temperatuur nog wat aan de hoge kant, waardoor het nog niet echt wil vriezen, maar ondanks dat is de lucht zo heerlijk om in te ademen. ik neem aan dat voor jou het zonnetje overheerst, maar ik moet zeggen dat dit nederlandse pietenweer meer waard is dan de meest toereikende, zweterige zomerdag, met terrasjes en de hele rimbam. Heerlijk weer om lekker actief buiten te zijn en om te genieten van alle elementen die momenteel in het spel zijn. Wat het allemaal nog leuker maakt is het oneindige gezannik van het nederlandse volk zelf. Die vonden Marokko (en Suriname!) al jaren lang een beter land, met beter weer. Misschien moeten die nederlanders verhuizen. Is hier ruimte voor een multiculturele maatschappij. Anyway

    Ik ga weer van het weer genieten.

  • 03 December 2008 - 10:23

    Han Van Schaik:

    Hoi Suzanne,
    Sprak gisteren met je vader en hoorde dat je het niet warm hebt van je omgeving maar zelf voor 40 graden zorgt. Wil je even laten weten dat wij aan je denken en hoop dat ze snel de oorzaak vinden en je kunnen helpen om weer op te knappen.
    een hartelijke groet van ons alle vier Han.

  • 03 December 2008 - 14:46

    Buuf:

    hoy suzanne
    alles gelukkig goed .heb je moeder net gesproken bij sonja.dus ben ik weer bij hoe alles gaat.geniet maar lekker hoor .
    veel liefs buuf en buum

  • 08 December 2008 - 05:32

    Ronald Denz:

    Hoi Suus,

    Via jouw Pa en Corina ben ik op de hoogte geraakt van weblog, site of hoe dat ook mag heten. Ik rolde om ongeveer vier uur in de ochtend om iets anders op papier te zetten, een deadline te halen morgen ochtend en ik ben bij jouw verhalen blijven steken. Ik heb ze in een adem uitgelezen. Mijn hart brak. Suus wat hou ik ongelooflijk veel van jou om wat je op de eerste plaats bent als mens, wat jij voor jezelf doet en vooral wat je voor anderen betekent. Ik ben met veel trots vervuld dat mijn nichtje zich zo thuis volet in mijn geboorteland. Ik heb vele reizen met jouw meebeleefd. Ook wij zijn verrukt van het binnenland van Suriname dat ik heb leren ontdekken, jaren nadat ik naar Nederland verhuisde en af en toe met vakantie terugkeerde. Jij hebt echtr veel meer gezien en meegemaakt dan ik heb gedaan. De Voltsberg heb ik niet beklommen en dat zal ik zeker bij mij eerstvolgende bezoek aan Suriname doen. Wat ik je ook zou willen aanraden is de Marowije tocht tot aan de oorsprong. Ongeveer vijf dagen. Nadeel is het zitten op de houten bankjes van de korjaal maar je komt door spectaculaire stroomversellingen en je moet soms over land met korjaal en je spullen om gevaarlijke klippen te ontwijken. Nathalie en Marvin mochten dat bij hun eerste en enige vakantie in Suriname beleven.

    Het leven verloopt vaak heel erg vluchtig, je spreekt elkaar op verjaardagen en bij andere gelegenheden, maar nooit diepgaand. Je moet het natuurlijk luchtig houden. Het heeft dus aan mij gelegen dat ik nooit geweten heb welke idealen jij in je draagt. Ik heb je in dik een uur veel beter leren kennen dan in al de jaren daarvoor. Je ouders mogen zeer trots op je zijn- en dat zijn ze ongetwijfeld ook, in elk geval ben ik dat wel. Je hebt je belangeloos ingezet voor weeskinderen in Suriname. Je hebt je tijd en energie in gestoken. Wees ervan overtuigd dat de ervaring die je daar opdoet bepalend zal zijn voor jouw handelen de rest van je leven. Die relatie zal niet altijd direct worden gelegd, maar ik ben ervan overtuigd dat het door werkt. Waar het uiteindelijk in het leven toe doet is respect hebben voor elkaar, de ander de ruimte gunnen, onbaatzuchtig zijn en elke dag weer zoveel mogelijk proberen te genieten.Dat heb ik in al jouw verhalen teruggelezen. Grandioos!!!

    Ik hoop dat het goed gaat met je gezondheid, dat je niet besmet bent geaakt. Dat geldt ook voor je collega's, mevrouw Campagne (die ik niet ken) en vooral voor de kwetsbare kinderen.

    Toen ik jouw verhaal las over de intocht van Sinterklaas, waande ik mij even terug in mijn jeugd. De Sint werd toen niet met een drumband ingehaald en de pieten waren gewoon zwart gesminkt. De Sint had in die jaren daar, evenals hier trouwens, een opvoede rol. Het verschil tussen beide continenten was en blijft het weer. Gelukkig heb je de keus tussen een wollenmuts aan de Waalkade of een dunkatoentje aan de Marinetrap (nabij Fort Zeelandia). Jij en ik hebben de keus en de weeskinderen helaas niet. Daarom is het werk dat je doet van enorme betekenis. Ik ben niet zo moedig om een deel van mijn leven, daaraan te besteden. Jij doet dat wel, daar heb ik, nogmaals diep respect voor. Omdat ik zo laf ben en het niet persoonlijk kan wil ik op een andere wijze een bijdrage aan dit goede doel leveren. Mag ik weer mijn aflaat kopen met een financiele bijdrage? Mag dat op de bekende rekening of is deze inmiddels opgeheven?

    Susan, Ik wens je heel, heel, heel veel plezier toe. Geniet van je kids en van alle goeds wat Suriname te bieden heeft.

    Odi en Tang bun,

    Ronald (en Corina, maar die zal zelf ook reageren)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suzanne

Actief sinds 17 Sept. 2008
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 21235

Voorgaande reizen:

30 September 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: